easypagelogo

Duitsland
Heden en Verleden
Het verschil met reizen vroeger en nu is erg groot! Het wordt voor ons steeds duidelijker dat deze manier van reizen een combinatie is van heden en verleden.


Hessen; Dreieich, Offenthal, 3 juni 2007.


 Het reizen met paarden gaat zoals vroeger langzaam maar vindt plaats in de snelle en hectische verkeersdrukte. Voorbeelden daarvan ervaren wij elke dag. De wegen zijn vaak ook geschikt voor 80 km verkeer, andere wegen zijn verboden of lopen dood op een fietsbruggetje.

Afbeelding / Picture

Afbeelding / Picture

Wij moeten ons dus vaak tussen het drukke verkeer mengen. 

Starten en wegrijden

Als we vijf uur rijden hebben we 25 km gereden. Het "opstarten" van onszelf de paarden en de wagen vergt anderhalf uur. Het aftuigen en alles weer opruimen en installeren ook. Het lijkt wel een werkdag. Gelukkig lunchen we ook nog eens anderhalf uur dus mogen we niet klagen :-)

Net als in nederland zijn de mensen onderweg erg geduldig. Het is maar zelden dat we worden uitgescholden of voor gek worden verklaard. Het zwaaien en de opgeheven duim is nog steeds in de meerderheid.

John gaat regelmatig naar de zijkant om een stroom auto's te laten passeren. (soms voelen wij ons die mensen van de reclame die in een dafje vooraan een gigantische file rijden en tegen elkaar zeggen: wat een rustige weg zeg, helemaal geen file!)



Een goed boek over het "bomproof" maken van je paard: Afbeelding / Picture  

Het paniekvrije paard


Het paniekvrije paard
Rick Pelicano & Lauren Tjaden

Gevaren driehoek

Voor de zekerheid hebben we achterop de wagen een aantal signalen hangen zoals een afgeronde driehoek, een driehoek met de waarschuwing "Horses" en een bord waarop staat dat we 5 km per uur rijden.

Ondanks dat weten we mensen nog te verrassen. In Wiesbaden komen we aan bij een groot kasteel waar met Pinksteren een groot internationaal paardentournooi is geweest. We zien hooi liggen en hebben dat hard nodig. Ik ga dus vragen of we wat kunnen overnemen. "Dat kan", zegt de man en biedt ons ook een plek voor de nacht aan!

Verbijstering

Helemaal fantastisch als je weet dat dit tournooi in vier weken wordt opgebouwd, er twee dagen wedstrijd is en ze nu met man en macht in drie weken weer alles afbreken. Een heel werk en toch hebben ze tijd voor ons. We rijden naar een poort en de bewaking roept een man op. De man aan de andere kant begrijpt dat er plaats nodig is voor een wagen en twee paarden en komt aangelopen. Hij begint te regelen, bekijkt de wagen, loopt er om heen en roept verbaasd: Oh, God in Himmel, de paarden staan er vóór!!!!

Obstakels

Zoals ik al eerder heb geschreven is de route uitzetten soms lastig en dan staan we  voor onvoorziene obstakels. We willen over de Main om te voorkomen dat we dwars door Frankfurt moeten.en willen de rivier aan de andere kant volgen.

De eerste brug blijkt een snelweg te zijn en geen weg te hebben voor langzaam verkeer en het fietspad is met zijn anderhalve meter toch echt te smal. De tweede en laatste brug (voor Frankfurt) blijkt afgesloten te zijn voor alle verkeer behalve voor dienstverkeer van de grote chemische fabriek die er vlak naast ligt (Hoechst)

Afbeelding / Picture    

John parkeert de wagen voor de paaltjes en ik loop naar de bewaking.

Afbeelding / Picture

Overleg op hoog niveau

Er staat een jongen in zijn nette pak, de hals wat magertjes uit zijn overhemd ,puistjes op zijn kin, ongeveer de leeftijd van mijn zoon. "Nee, helaas de brug is afgesloten", zegt hij en wil weer weglopen. Ik opper dat iets wat is afgesloten ook weer open kan en dat er vast wel een verantwoordelijke aanwezig is die we erbij bij kunnen halen?!

De volgende is een vriendelijke mevrouw, die nog eens uitlegt dat alles dicht is en haalt mij naar binnen en laat op een kaart zien dat er nog een brug is, ongeveer 4 km verderop. Dat betekent 8 km om rijden voor de paardjes  en twee uur extra de kar trekken. Daar had ze nog niet bij stil gestaan.

Ze gaat bellen en aan het eind van het liedje krijgen we een escorte over de brug mee van twee beveiligings wagens om ook de andere kant open te maken. De mannen maken nog wat foto's en wij staan mooi aan de andere kant.

Zal niet waar zijn!

Duitsland heeft heel veel "Feldwegen" maar die zijn allemaal verboden voor wagens en motoren. Soms staat erbij dat omwonenden er wel gebruik van mogen maken of dat het voor tractoren geschikt is. Het zijn prachtige wegen om te rijden maar ze hebben een nadeel. Zomaar opeens kan er aan het eind een hek staan.

Afbeelding / Picture

 Deze keer kon ik op mijn fietsje de sleutel afhalen bij de boswachter een straat verderop.

Het verschil tussen de ene weg en de andere en met een tijdsverschil van een 15 minuten!:

  Afbeelding / Picture      Afbeelding / Picture

De regionale weg langs het vliegveld en onder de startbaan door.        De veldweg van Walldorf naar Offenthal.    

Verschil moet er zijn

Omdat er maar weinig mensen zijn die weten hoe het is om zo te rijden en voor de paarden te zorgen doen we soms een beroep op mensen die daar toch verstand van moeten hebben. Toch zijn we al twee keer bij een manege weg gestuurd omdat ze hun weide alleen willen gebruiken voor hun eigen paarden. Andere mensen hebben er geen verstand van maar zijn bereid om hun gazonnetje er aan te spenderen.

We worden veelvuldig op foto gezet en gefilmd, mensen zwaaien, staan stil langs de weg om ons te bekijken. We zijn het verleden in het heden aan het persen en voor veel mensen zijn wij een attractie, dat is ook leuk om te weten.

Thea



vervreemding

« Back


Last updated: 06-26-2008

Created with EasyPage