easypagelogo  


De Paarden
Paard en Gareel 

Tweespan mennen

Het tweespan mennen is niet vanzelf gegaan. De basis is dat ik ervan uitga dat alles te leren is, dit dus ook. Leren doe ik in de eerste plaats door te kijken naar mensen die de discipline al kennen en daarbij zoveel mogelijk vragen. In dit geval betekende dit dat ik - zomer en najaar 2006 - met Gert-Jan van Pijkeren als groom mee ga in zijn marathonwagen met twee Friezen.

Gert-Jan doet regelmatig mee aan menwedstrijden, met wisselend resultaat. In de Koetsiersopleiding Enkelspan had ik al geleerd hoe belangrijk het tuig is. Dit had Gert-Jan prima voor elkaar, dat wil ik dus ook.

Beurs Paard en Koets

Op de beurs Paard en Koets koop ik een goed leren tweespan borsttuig, met broek. Gert-Jan helpt met de afstelling, ook zeer belangrijk, en dit functioneert met de marathonwagen uitstekend. Ik kies voor rijden met broek, omdat de last die de paarden trekken (twee keer eigen gewicht) aan de zware kant is. Dit is nog steeds een goede keuze.

Over het borsttuig ben ik nog niet tevreden, dus koop ik op de veiling van Paard en Koets twee exemplaren van een zogenaamde Frans Gareel.

Afbeelding / Picture

info uit:

www.bokt.nl

Tuig aanpassen

Deze laten we verder bewerken door een zeer bekwaam tuigenmaker. In eerste instantie passen we dit en rijden hier 150 kilometer mee. Dan blijkt met name Aysha slijtplekken te krijgen van de strengen. Het lijkt erop dat het gareel te laag zit waardoor bij elke stap de streng langs haar been schuift. Dat doet ons besluiten om het gareel aanzienlijk hoger te zetten dichter naar de hals. Eerst zijn we daar voorzichtig mee, omdat we niet willen dat ze op de luchtpijp drukt, dit blijkt een ongegronde angst.

Na 1500 kilometer hebben we bij Aysha bescherming aangebracht bij het stuk wat op haar borst drukt. Twee mouwen van een oude sweater passen er precies omheen.

Afbeelding / Picture

Frans Gareel

We hebben absoluut geen spijt van het Frans Gareel. Hoewel een borsttuig ook goed kan zijn is dat met de afstand die wij afleggen en het gewicht wat getrokken moet worden niet geschikt voor het doel.

De hele reis door zijn we zeer alert op slijtplekken. De broek, het gareel, maar ook langs de oren waar het hoofdstel langs schuurt zijn plekken die constant kunnen gaan schuren. We hebben de volgende aanpassingen gehad:

stukjes bont langs de oren, leren kappen rondom de touwen en de gespen, sweaterstof langs het gareel, en sokken in de hoefschoenen maar daarover meer op de volgende pagina.

Strengen en tuieren!

De strengen die we gebruiken zijn in eerste instantie de leren strengen, maar de broeken zijn natuurlijk gemaakt voor het enkelspan en moeten voor het tweespan worden aangepast. We kunnen de leren strengen als riemen gaan gebruiken maar dan moet dit door een tuigenmaker gedaan worden.

Tuigenmaker

We vinden een tuigenmaker, van de ruitershop in Prinsenbeek die precies weet hoe het moet. Ook de garelen worden op de juiste plekken nog eens met de hand na-genaaid. Een gigantisch karwei en deze man maakt het met groot vakmanschap.

Strengen van touw

Omdat de strengen voor de broek worden gebruikt, hebben we nieuwe strengen nodig. We gaan naar een speciale touwslager in Turnhout. We vinden haar in een klein winkeltje waar ze allerlei mogelijke soorten touw verkoopt. Nooit geweten dat er zoveel soorten bestaan. Dat niet alleen, ze weet ook de juiste knopen te vlechten en ze maakt voor ons strengen en twee tuiertouwen.

Die laatste waren prima maar we hebben ze nooit gebruikt waar ze voor waren bedoeld. Het tuieren ( paard aan een pin vastbinden om te laten grazen) is twee keer misgegaan. Daarna hebben we het niet meer geprobeerd.

De touwen dienen vooral als waslijn! Altijd makkelijk.

Afbeelding / Picture      Afbeelding / Picture

                                                                                               "de touwslager" in Turnhout"



Hoeven en hoefschoenen


« Back


Last updated: 11-12-2007

Created with EasyPage